Make Up For Ever Aqua Shadow - Waterproof Jumbo Eyeshadow Pencil

Sådan køber I kosmetik… Lidt statistik

 photo Kosmetik_zps1b6155af.jpg

For tre uger siden spurgte jeg jer hvordan I køber jeres kosmetik – i forbindelse med et spørgeskema som skal hjælpe med at underbygge min teori og empiri i min kandidatafhandling som jeg i øjeblikket sidder med. Først – I er bare fantastiske – tusind tak til alle de knap 400 som svarede… Næst – jeg vil naturligvis gerne dele de spænende svar med jer, det har I fortjent!

 photo 1_zps10973ce6.jpg

 photo 2_zpsbe9e31ee.jpg

 photo 3_zps426e75cd.jpg

 photo 4_zps050c54bb.jpg

 photo 5_zps9c99c2ef.jpg

 photo 6_zpscfff817f.jpg

 photo 7_zps82e65699.jpg

 photo 8_zps9281e9ef.jpg

 photo 9_zps2ff40465.jpg

 

Nogle af de punkter jeg personligt er blevet mest overrasket over er f.eks. at punktet miljø eller økologi ikke er mere vigtigt for forbrugerne – noget jeg egentlig synes er ganske fint, men dog ikke hvad jeg havde forventet. “Heldigvis” er emner som personlig sikkerhed og allergi vigtigere.

Personligt synes jeg det er vanskeligt at finde information omkring ingredienser – måske er det fordi jeg er mere kritisk overfor hvorvidt informationen er sand. I hvert fald ser det ud til at forbrugeren generelt oplever at de ved hvor de skal søge information om ingredienser, modsat hvad jeg egentlig havde troet!

Desuden er der emnet omkring de såkaldte anprisninger af produktet – som jo er dét produkterne bliver solgt på og dét der gør produkterne forskellige fra konkurrenternes. En anprisning kan være sådan noget som “Udjævner huden på blot 10 dage” og lignende lovninger. Det er meget tydeligt at forbrugerne ikke køber ud fra anprisninger og er specielt kritisk overfor anprisningerne.

Hvad med jer – er der noget der overrasker jer? 🙂

// Rikke

4 kommentarer

  • Pernille

    Hvor man kan finde informationer henne:

    Jeg svarede personligt, at jeg godt vidste hvor jeg skulle lede, men sandheden er, at jeg bare ikke tager mig sammen til at gøre det. Så det er “ligemeget” hvad der er i produktet, men jeg har ressourcerne til at finde ud af noget, hvis jeg sætter mig for det!

    Angående anvisninger på produkterne:

    Vi er jo blevet bombarderet med reklamer siden fjernsynet havde sit indtog, og det er efterhånden så mange år siden. Jeg er et 90’er barn og er derfor blevet fodret med internet-reklamer også, alle mine dage. Derfor stoler ingen af os – især under 30 – på noget som helst der bliver sagt i hverken radio, TV eller på nettet. Medmindre:
    Det bliver sagt af en “almindelig” person. Reviews er super in nu, og flere producenter som fx kaffemaskine-mærker, betaler almindelige mennesker for at give dem en kaffemaskine og få dem til at fortælle alle deres venner om hvor god den er. For en almindelig reklame virker ikke – vi tror ikke på den. Men dét sekund bare én af vores venner fortæller os, at produktet er godt, så løber vi ud og køber det. Og jeg tror også det gælder for makeup. Jeg ser så mange reviews på nettet, og jeg bliver helt klart påvirket af dem og stoler markant mere på dem, end jeg stoler på noget mærke i sig selv. Og det er egentlig underligt at tænke på, for mange af dem der laver reviews er jo også betalt af samme firma, men det kan man bare ikke tydeligt se!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Først – tak for din besvarelse, næst – fedt med en uddybning! 🙂 Tak for det!
      Du har helt ret – kan godt forstå der ikke er mange der stoler på diverse reklamer i TV, blade og radio! Ærlig talt så synes jeg også ofte kosmetik reklamerne er de aller værste, alt for overdrevne! Så det er jo en dejlig tendens at det flyder med reviews på nettet, men igen – når jeg blogger så er og bliver det jo min personlige holdning og derfor er det jo ikke sikkert alle kan lide det. Sådan synes jeg ofte det er med mascara – nogen elsker en og andre kan ikke bruge den til noget godt! 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Faldt over dit indlæg i min søgning efter noget forbrugsstatistik, og det er interessant læsning.

    Selvom mange af dine respondenter svarer, at de er kritiske over anprisninger og “smart” markedsføring, så tror jeg ikke de skal være for duperede over egne evner. Der er en grund til at man bliver bombarderet med sådan salgstricks hele tiden – fordi det virker. Jeg tror det virker på et mere basalt psykologisk niveau, som vi ikke tager stilling til i vores dagligdag, men kun i spørgeskemaer.

    Jeg ved i hvert fald fra min egen forretning, at diskrete salgstricks sagtens kan have markant indflydelse på bundlinjen.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Hej Theis!
      Jeg er helt enig med dig – det kan godt være at respondenterne/forbrugeren selv mener de er kritiske overfor anprisninger og lignende, men der er ingen tvivl om at det er den slags som sælger produkter. Mit spørgeskema kan kun fortælle hvad forbrugeren selv synes, herefter må man undersøge de enkelte spørgsmål mere kvaliterativt for at kunne sige mere om det. 🙂
      Mvh Rikke

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Make Up For Ever Aqua Shadow - Waterproof Jumbo Eyeshadow Pencil