Sådan køber I kosmetik… Lidt statistik
For tre uger siden spurgte jeg jer hvordan I køber jeres kosmetik – i forbindelse med et spørgeskema som skal hjælpe med at underbygge min teori og empiri i min kandidatafhandling som jeg i øjeblikket sidder med. Først – I er bare fantastiske – tusind tak til alle de knap 400 som svarede… Næst – jeg vil naturligvis gerne dele de spænende svar med jer, det har I fortjent!
Nogle af de punkter jeg personligt er blevet mest overrasket over er f.eks. at punktet miljø eller økologi ikke er mere vigtigt for forbrugerne – noget jeg egentlig synes er ganske fint, men dog ikke hvad jeg havde forventet. “Heldigvis” er emner som personlig sikkerhed og allergi vigtigere.
Personligt synes jeg det er vanskeligt at finde information omkring ingredienser – måske er det fordi jeg er mere kritisk overfor hvorvidt informationen er sand. I hvert fald ser det ud til at forbrugeren generelt oplever at de ved hvor de skal søge information om ingredienser, modsat hvad jeg egentlig havde troet!
Desuden er der emnet omkring de såkaldte anprisninger af produktet – som jo er dét produkterne bliver solgt på og dét der gør produkterne forskellige fra konkurrenternes. En anprisning kan være sådan noget som “Udjævner huden på blot 10 dage” og lignende lovninger. Det er meget tydeligt at forbrugerne ikke køber ud fra anprisninger og er specielt kritisk overfor anprisningerne.
Hvad med jer – er der noget der overrasker jer? 🙂
// Rikke
Hvor man kan finde informationer henne:
Jeg svarede personligt, at jeg godt vidste hvor jeg skulle lede, men sandheden er, at jeg bare ikke tager mig sammen til at gøre det. Så det er “ligemeget” hvad der er i produktet, men jeg har ressourcerne til at finde ud af noget, hvis jeg sætter mig for det!
Angående anvisninger på produkterne:
Vi er jo blevet bombarderet med reklamer siden fjernsynet havde sit indtog, og det er efterhånden så mange år siden. Jeg er et 90’er barn og er derfor blevet fodret med internet-reklamer også, alle mine dage. Derfor stoler ingen af os – især under 30 – på noget som helst der bliver sagt i hverken radio, TV eller på nettet. Medmindre:
Det bliver sagt af en “almindelig” person. Reviews er super in nu, og flere producenter som fx kaffemaskine-mærker, betaler almindelige mennesker for at give dem en kaffemaskine og få dem til at fortælle alle deres venner om hvor god den er. For en almindelig reklame virker ikke – vi tror ikke på den. Men dét sekund bare én af vores venner fortæller os, at produktet er godt, så løber vi ud og køber det. Og jeg tror også det gælder for makeup. Jeg ser så mange reviews på nettet, og jeg bliver helt klart påvirket af dem og stoler markant mere på dem, end jeg stoler på noget mærke i sig selv. Og det er egentlig underligt at tænke på, for mange af dem der laver reviews er jo også betalt af samme firma, men det kan man bare ikke tydeligt se!